Wednesday, September 29, 2010

susahkah nak hidup d negara org?

hmmm... selalu aku ditanyak soalan ya.. bila member2 lamak bertanyak, mcm ne aku ngidup dirik d ctok.... alahai.. x susah sebenarnya... sesuatu perkara, mun kita pikir susah, maka susah lah nya... contohnya nak masak nasik... periok karan rusak, gne lah nak masak.. aih, tanak kan nasik atas api.. mok jaga api jak lah... x susah ne nak? yg nampak susah apabila beribu dalih x maok nak ngagak... gyalah perumpamaan nya tek... mula2 aku kawin ngan mr smile dolok, 1st week as wife aku dah duduk d luar negara(shanghai masa ya)... masa ya, aku x pandey masak.. masak nasik, licak puek.. goreng manok, hangus d luar, isik x masak... ya biasa ya... tapi, ne dpt nak berlamak2 x pandey gya nak? maka aku belilah buku resepi memasak.. byk juak koleksi buku masakan aku.. hadiah kawin kakak aku ngan aku is buku masakan.. hehehehe.. maka, buku ya aku engkah d atas meja setiap kali nak bermasak.. coba resepi itu ini.. semua x menjadi.. maka dah ekot buku... masa ya aku rasa nang susah beridup d tempat org... mala jak rasa nak balit... masakan aku nang x pernah nak perfect... tapi, berkat sabar mr smile mkn nasik licak, sayur masin, manok x masak abis, aku kuatkan semangat utk belajar bermasak.. bukak internet.. telipon emak tanyak gne nak molah itu ini, pegi kelas masakan.. (vegetarian class koh).. nang busy juak lah masa ya... so, lamak2 practise makes perfect... mr smile pun dah nampak membesar juak sama ngan anak2 berkat masakan aku... hehehee... dats my award!! yeayyyy... nya dah boyotkan aku, aku boroikan nya.. fair n square nak?

so, living in hkg xda sessusah d shanghai.. shanghai aku kenak belajar mandarin juak sbb cdak x kelaka omputih... mana rondeng cdak lah.. janji aku pass meli sayur manok semua... d hkg nak carik wet food, fast food, junk food, yg halal easier... delivery ada juak... cdak pun majoriti kelaka omputih.. so senang agik lah nak? lagikpun aku dah terer lah juak bab2 memasak tok.. cuma xdalah seterer chef wan ya... mun masuk dapur aku, stok makanan nang melobor... maggi, susu sarah, kari2, rempah semua beli d msia... ctok x byk choice yg halal ya.. mun nak meli dagin, manok boleh order delivery.. tapi mr smile prefer beli sendirik sbb nya cerewet mun org motong dagin.. aku pun x suka nak ngerat2 manok.. so, mun kita pun meli d kedey, senang bah nak madah ngan cdak apa yg kita maok...

d hkg pun byk vegetarian pple.. jadi mun nak meli brg2 snacks ka apa, aku ngecheck label dolok... gluten free or vegetarian diets... haaaaa... kan senang.. mcm cereals, majoriti ada tulis hahal cya n dr australia n new zealand.. ada juak steak fillet halal dr aussie... tapi aku x beli nak ya sbb frozen pun... mr smile pernah padah aku.. dolok nya study d aussie, nya jadi butcher.. wahahhaha... jadi mun aku nangga daging dr aussie aku akan padah nya, u lah yg sembelih ni kan? ekekkeke... saja nak ngesak ati nya.. nya selalu agik ngesak ati aku..

mun kmk org rasa nak mkn d luar (which is jarang), ada kedey halal fast food area kmk org ctok... ebeneezer namanya.. boleh lah juak.. aku masa awal pregnancy rya ndak alah2 nasi briyani... tok dah x berapa glak...
tok lah nasi briyani yg aku selalu mkn ya... nyamannnn...
so, hkg pun ada logo halal nya sendirik.. mcm tok rupanya...
ada kedak lambang halal JAKIM jak owh?
nang senang lah mun kita pandey ngato gne nak beridup d tempat org... so far, aku x ada apa2 masalah.. semua ok ok sahaja... cuma aku selalu jak ngitong hari nak balit msia... hehehe.. ya ajak hiburan aku utk everyday life bah... sarah pun akan masuk sekolah mid of 2012.. aok, kmk org book awal.. sbb ctok pelik.. semua main booking.. hahaha.. kali nya takut kmk org lari kali... sarah sekolah cina ajak. (jimat belanja).. while kakak n abg sekolah international as they need more exercise in english... not 2 say dat they r not gud in english.. cuma krg pendedahan since cdak duduk kpg dolok.. org kpg ne ada kelaka omputih glak... kecuali mak aku.. nya terer... terer membroken kan english.. hahaahaha... u know? ada sekali rya nya madah aku " y u don no speak engrish? u go engrish school, no speak engrish with me.. no gud! many money i give the school u know? ur school cekik darah one. no.. no.. no... no..." hahahhahaha... mak aku nang lawak koh...

back 2 our story, kakak n abg now dah ada improvement in english.. especially kakak.. cuma abg tok kuat main... biasalah anak laki.. tapi yg best nya cdak practise kelaka english ngan sarah. hahahah... aku kdg2 tetak nengar.. antara perbualan cdak mula2 dolok " sarah, wait.. brother go toilet.. ok?" ya abg padah ngan sarah.. ekekek.. abg is brother rite?.. so nya membahasakan dirik nya brother juak lah... heheheh.. now, as we settle down here, everything gets easier.. cuma hopefully mr smile will manage 2 get a car soon.. lagik senang kmk org nak bergerak... aku pun dah lamak x megang stereng tok.. hehehhe.. bkn x dpt beli kinek.. cuma byk glak prosedur nya.. tunggu lah, the time will come.. sementara tok, kmk org makei public transport ajak lah dolok.. byk bah.. taxi, shuttle bus, light bus, MTR(mcm putraline d kl kita ya).. so, kmk org x ada masalah nak blend our life here... im happy being part of hkg pple... hehehhehehhe...

No comments:

Post a Comment