Monday, September 27, 2010

berpantang?

hmm... this is my 2nd pregnancy n i was told its a boy this time... hopefully dats true... but, watever gender it is, i will b the among the happiest mom in the world... not everyone get lucky by getting pregnant.. ada yg bertahun nunggu pregnant.. mcm dato' siti ya... duit ada... harta byk... laki pun sayang nya... tapi masih belum ada zuriat dirik pun... ya bahagian masing2 lah nak? mcm2 juak dah dicoba nya.. baruk2 tok tek aku nengar nya pegi london ngagak gynae cya.. aku paham, bkn sbb msia x ada gynae yg bagus... tapi mana rondeng nya lah.. nya rasa nak ke cya.. apa salahnya.. nya x ada makei duit aku... (yg cuma rm3.95 dalam maybank ya)... hahahah...

berbalik kepada topik kita tok tek (aku nang mudah nak kuar topik mun bercerita.. yalah mala kalah pidato/bahas time sekolah ya).. berpantang.. kenak kita mesti berpantang... org putih, lekak nya abis beranak.. x gne2.. mkn spagheti lah.. scramble egg d awal pagi, (living around them, i know).. org melayu tok nang kuat berpantang... tapi lately tok ada juak yg x berapa ngekot.. aku x tauk.. maybe nya x dipadah n nya x tauk kah, atau nya x ada org mok mendedahkan benda2 pantang dgn nya... cina pun berpantang juak ctok koh... apa rya aku g gynae nangga cina tok berkain batik n berskaf2, berstokin juak nya ngembak anak nya nak injek... cina berpantang lain caranya... nya ada minum arak cina juak(aku x tauk apa namanya.. tapi ctok ada famous brand.. yomeishu.. mun x silap msia ada juak..) kelak ada masa aku masuk kedey sinsey ngambar brg2 ya.. insya allah... kita nak berkongsi info nak?

bagi org melayu (mcm mak aku yg sungguh mcm2 pantang nya), lepas beranak elakkan makan sayur sejok merok.. mun nak tauk apa sayur2 sejok ya.. byk... kangkung, petola, etc... mun masa tgh buntin tok, nak mkn apa? mkn........ kayu ngan batu pun, mun dapat diginyak, telannn... xda org melarang... (tapi iboh ktk org mena2 nginyak batu.. mati kerja kita).. teringat aku masa buntin sarah dolok... MIL aku x nyuruh minum air tebu n mkn pisang... tedah aku... bila aku nanyak mak aku, boleh kah mkn? dgn ngegeh nya mak aku madah, "kenaaaaaakkkkknya????? mkn selagik ko rasa nak mkn... masa aku buntin ktk org dolok semua aku mkn..." alu lah keluar cerita nya buntin kmk org... kali tok diekot aku kali.. kuat melelat... hehehe.. tapi nya kuat ngereco pun mak aku bah.... ya aku syg glak...

tapi kenak berpantang???? yah... nak jawab soalan ya aku x pandey nak explain mena2.. tok dr pengalaman aku nangga org, nangga dirik ku pun... aku kan anak bongsu, puas ngekot mak aku meyra org beranak masa nya mude2 dolok.. hehehe... kakak aku beranak pun mak aku yg jaga... cuma nya dah x kongang nak ngurut org.. pernah ada org mkn benda tajam masa dlm hari... yah... alu kesakitan nya... mcm2 lah dibaca kakya diguluk minyak oleh mak aku... kedak org sott ada juak... ya mak aku madah, "kita tok org puan, mcm2 mok jaga.. jaga tuuut yg penting..  biar muka jaik asal laki kita x gago carik lain..." ya pesan mak aku... mun aku, pesan mcm tok.. "biar kacak tuuuut, kacak muka, nyaman sentiasa.. mun laki kita nank nangga org lain, tangga lah cya.. tangga ajak... yg penting nya sentiasa ingat kita pun ttuuuutt d rumah yg best..." hahahhahaha... (make sure ktk org bkn under age baca tok ok? wooo.... mati kerja kita kelak.. nembiak kinek tok nang advance..)

aku berpantang?? hmm.. time tok aku dah 2nd trimester.. dah honeymoon phase.. mula2 mmg lah kenak jaga mkn d awal kehamilan... jgn mkn nanas, elakkan halia, mkn sayur byk, amik folic acid... nang bagus ya bah... apa sebab? secara saintifik nya, ya utk menguatkan rahim.... gik awal.. biasalah... its still so fragile, kata omputih... kata kita, gik belum lekat mena... kakya dah perut aku kedak semangka tok, bedal jak lah apa2.. mr smile padah aku dah tembam.. nya ya? aggiiiikkk tembam... hahaha... nya buntin forever.. aku cukup time, insyaallah kempis balit mcm dolu2... walaupun x kedak zaman aku terbang d awan biru.. aih.. aku gemok juak dolok... so, lupakan semua ya.. mak aku ada byk petua koh.. mun aku list down, pjg glak.. kelak lah aku padah ckit2.. jadi, at this time aku x ada pantang2.. tunggu aku kak beranak kelak.... uwaaaa.... 43 hari wooooooo...

jadi, mun ktk org maok berpantang mena, boleh... apa jak salahnya.. cuma sesuai n according 2 the facts lah.. nak? doc madah boleh mkn pisang sbb ada potassium.. tapi kita madah, x boleh.. kelak itu ini, bla..bla.. bla... ya x patut lah... yg aku padah tok masa kita tgh ngembak perut lah... mun lekak beranak lain cerita.... nang susah jadi rempuan.. tapi, kita juak lah antara mereka yg mudah masuk ke syurga... amin...

kurniaan Illahi..

No comments:

Post a Comment