Thursday, March 10, 2011

when the baby arrives... ;) breastfeeding n berpantang...

alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi aku dah selamat beranak.. baby girl, NUR SABRINA namanya.. as aku dah set sebelom tok.. nang chaos juak lah sepanjang proses kelahiran nya.. ada aku update dlm notes d FB.. sbb x byk org tauk aku ada blog.. malas nak madah ngan org....

back 2 the story.. masok ari tok, dah 13 hari umo sabrina... x juak nya byk meragam except nya cepat lapar.. kali nya BF kali.. more than 8 times juak lah nya nyusu each day.. susu formula aku berik juak... but not so much... just occasionally.. mun aku keluar kah, or mun aku dtg malas... kenak nya x malas?? ada juak antu malas nak nyusu aku dtg bah.. apa tek, sakit bah bila nya ngisap.. especially masa 3rd day, adoohh... i had the engorgement!! bgn pukul 2-4 pg just 2 tuam ngan tola panas.. tambah gik weather ctok sejok berok... nang sakit.. bila gurin, nang rasa ditimpak nenen jak... hahhaha... aku ada breast pump, tapi nok biasa2 ya, nok pureen yg mcm balang tabung uji jak rupa pam ya..sakit ngepam pakei ya.. so, aku meli nok baru... tommie tippie pun... ingat mahal tek.. duhal murah jak... 185HKD.. gya lah reganya.. dlm RM80 jak duit kita.. ada botol nya sekali dlm ya.. kiyut jak rupa botol nya.. n teats nya pun lembut.. x kedak avent.. sabrina tok dah pandey mileh.. nya dah x maok mun aku engkah susu dlm botol avent agik... so terpaksa lah aku nyalin masuk dlm botol tommie tippie ya tek.. dah botol nya cinonet jak rupa... loba ngan teats nya ajak lah yg besar... so, lekak pam nang byk kerja lah salin menyalin susu ya... demi utk anak....

since aku BF tok nak, nang cepat lapar n haus yg bkn2 jak... nak mkn byk, aku takut gemss... so, aku call mak aku... nanyak nya... so, nya padah lah... x apa mkn nasik byk time tok... asal jgn minum ayek sekali masa mkn ya... tunggu dlm sejam duak.. kakya minum lah ayek byk ne pun... tahan dolok lah... so, aku mkn nasik, lauk pusuk leyak tutok engkah belachan ikit.. nyamannnn... ikan merah bakar, mun x tenggiri or ikan kembong... nyaman lah juak mkn aku ya.. kesimpulan nya, tok menu makanan aku...

day 1-5:

nasik bubor ngan carrot cincang.. mkn ngan pusuk, leyak n lada hitam yg diaruk sekali.. tok dipolah oleh kakak aku.. tedah, dr jauh nya ngantar ngan aku... ya ku syg glak ngan kakak aku d laroh skim ya... aok.. kenak aku mkn bubor, sbb aku dehydrated glak2... kulit aku bersisit2 kedak kulit ular jak rupanya... org madah iboh mkn bubor, kelak perut buwer?? hmm depends lah.. mun beranak normal n cukup ayek dlm badan, nyaman lah mkn nasik keras terus.. mun aku ne dpt? so, c the situation lah nak?

day 6-present(day 13):
selang seli aku mkn ikan.. ari tok, ikan merah.. esok ikan kembung.. kakya tenggiri.. n sup sayur sawi pahit ada juak.. mun x, mushroom n carrot rebus.. mushroom jepon ya aku mkn... alhamdulillah x ada apa2.. ada hari aku mkn sup ayam berleyak... x byk bahan pun sup ya... leyak, bwg besar hiris, bwg putih n carrot hiris.. campo ngan isik manok... isik manok ajak aku mkn.. nok bhgn dada nya ya bah... x byk minyak glak bila direbus nak? n pusuk leyak aruk ya mmg hari2 aku mkn... pakei manas bdn juak.. since ctok mmg sejok bagei apa jak.. bg yg berpantang mcm aku tok mmg lah rasa sejok.. aku nak berpeloh nak? so, mkn lah mknan panas2 ya... but then, since marek aku nangga muka baby merenas.. kenak susu bdn aku... tedah...

lupak aku nak madah, instead of mkn nasik lauk biasa2 ya, aku minum ayek rempah herbanika nona roguy ya juak... everyday nang x miss... pagi, ptg, mlm... dah tebal lidah aku ngan rasa nya n dah lali juak idong aku cium bau nya... kakya, 2 days ago, aku stat minum irup.. nyaman jak rasa bila berpeloh.. tapi ya lah tek, tedah sabrina, merenas muka nya... so, aku decide utk stop lok until kulit nya less sensitive.. tok nya tgh bersalin kulit nak.. gik masih ngelupas2 juak kulit nya... kakya aku everyday nang minum ayek kelat manjakani ya.. adohhh.. nang kelat bagei apa jak... ditelan juak... demi utk bait... kakya aku mkn pil phytonatal NR ya juak.. fuhhhh.. ya yg paling best pun ubat... nyaman jak aku lepak dlm jamban oleh nya.. xda jaik agik muka aku nahan keras nya benda alah ya nak kuar.. hahaha.. nya ngeluar semua dak darah uguk ya juak.. berketol2 juak lah nya kuar... tapi b4 nya kuar ya, memulas2 juak lah perut aku.. embak minum byk ayek mati... alhamdulillah...

kakya buah2an yg aku mkn, oren manis,epal n anggur... x lupak juak, minyak ikan 4 BF baby..  n next week aku stat mkn makjun... insya allah.. mudahan aku kuat semangat.. minum ptg or anytime aku lapar, aku mkn cream crackers jacobs ya ngan ayek milo jak... nyaman juak... dah lapar, semua nyaman... so, berat bdn aku kinek, aku belom timbang gik.. x maok dolok.. gik nak nangga berapa berat kelak.. from 76kg.. we will c how much it works with berpantang tok... kan aku berpantang aku pun.. x ada "warden" yg nyaga aku.. hehehe.. kakak ipar aku ada, tapi nya ngurus abg n kakak ajak.. masak2 semua.. molah mknan aku, mostly aku prepare dirik pun... sbb nya nang x tauk nak berpantang cara kita... cdak nya x boleh mkn pusuk time pantang... walhal, ya lah makanan yg utama dimkn kita.. nak owh?? ok.. kelak aku sambung agik... byk gik tok.. bertungku gik... esok MIL aku dtg.. yeayyy.. dpt aku bertungku.. nya ada ngembak ikan haruan kerin juak.. erkkk... gne ndak ka rupa nya owh? aku x kalak nangga ikan ya idup2.. pati nya ajak dah cukup utk nyuruh muka aku jaik masa minum nya... hahhahaha...

2 comments:

  1. ktk bole makan ikan oo... mun kakak mek dalapm pantang, makan dak manok, dagin nga pusuk jak ngan sup2 lah...hehe

    ReplyDelete
  2. hehehe.. boleh mkn ikan yg x bisa ya.. dagin belum berani kmk mkn.. dah jaoh ari kelak baruk lah..

    ReplyDelete